Anledningen till mitt FRA-motstånd

Under LUF-kongressen som var nu i helgen så fick jag kommentar från en annan luffare att ”Jag har alla fall motvierat varför jag är emot” (Det handlar om FRA-lagen).  Så nu tänkte jag kort och konkret visa varför jag är emot lagen.

 

Som den enkla bild visar går allt du skriver via kabeln igenom FRA:s system. Därför är det massavlyssning av svenska folket även fast det står i lagen att det det bara berör utländska förhållande och ”yttre hot” så kommer allt som passera Sveriges gräns via kabel, vilket nästa all ´”inrikes” kommunaktion gör. Även fast det raderas lika snabbt om det inte innehåller något som kan vara intressant för att få reda på yttre hot, så har redan källskyddet, meddlarskyddet och den personliga integriteten satts ur spel för det har redan genomsöks automatiskt av FRA:s datorer.

Kom nu inte och jämför att de har lyssnat etern sedan andra världskriget för att etern äger ingen. Alla med rätt utrustning kan lyssna där. Sedan vill jag förstås ha reglering av spaning i etern också, men dagens lag måste först rivas upp och sedan får en parlamentarisk utredning hur stor regleringen ska vara för att underrättelseverksamheten ska bli så effektiv som möjligt samtidigt som de grundläggande demokratiska rättigheterna inte är satta ur spel.

Kommentera

