Lissabonfördraget

Jag läst många bloggar om Lissabonfördraget och där jag oftast mer kritik än positiva inlägg. Detta är väldigt sorgligt då EU är i stark behov av detta fördrag även fast det är långt ifrån det bästa jag hade vilja sett som Europafederalist där makten ska ligga så nära individen som möjligt. Vilket gör att mitt EU får ha hand om Utrikes- och säkerhetspolitiken, utrikeshandelspolitiken, en del av rättsspolitiken plus något annat. Men just nu behöver EU ett fördrag som gör den mer effektiv och förbättrar demokratin då parlamentet får större makt. Jag har läst på bloggar som säger att demokratiunderskottet fastställs med fördraget. Detta stämmer till viss del, men parlamentets makt ökar gentemot ministerrådet också så underskottet minskar ändå.

Under skrivande stund godkände tjeckiska senaten Lissabonfördraget, nu det Irland framförallt kvar, men också den tjeckiska presidenten och den tyska konstitutionsdomstolen.

Läs andra bloggar om ämnet; Lissabonfördraget

3 responses to “Lissabonfördraget

  1. EU tar bort påverkan för alla småländer – tar bort effekterna va röstning

    • Vad är detta islamfobiska videos och sen kan man inte folkomrösta om allt och alla. Direktdemokrati är inget fungerade system för vi måste då kunna sättas oss in i alla ämnen och det har alla inte tid med därför har vi valda personer visste är det skam att de inte kan läsa sig in på de beslutar om.

      Sen är det också så att småländers inflytande ökar då nationella parlamentets makt ökar att kunna trycka på stoppknappen i tidigt skedde om man tycker något inskränker närhetsprincipen. Alla andra angrepp har jag besvartat i mitt inlägg.

Kommentera

