Dela Botkyrka

Jag startade för en tid sedan gruppen ”Dela Botkyrka”, detta för att jag ser ett stort problem med en kommun som är på olika plan är så delad, då inte bara politiskt som jag använder som främsta argumentet i gruppen som jag nu tänkte förklara varför det är med mitt främsta argument.

Det är mitt främst argument för att det finns ett djupt problem där för både blocken ser möjligheter med denna politiska delning en fördel då man ser att om man fokusera tillräckligt på den norra (de vänsterfästet) respektive den södra (de borgliga) delen och får tillräckligt så kan man regera med halva kommunens, rent geografiska, stöd. Det är läget efter valet 2006 i Botkyrka och efter 2010 kan det vara det omvända det borgliga vinner kommunen på att satsa så stort i södra delen, men förlorar fortfarande relativt stort i norra. För att ta det faktum i betraktade, att partier som vill vinna val, för att just bli framgångsrika, är taktiska och därför inte kommer göra den tillräckliga satsning i endera delen av kommunen där de är svaga, beroende på vilket block man talar om, för att jämna ut den geografiska skillnaden.

Sen finns det förstås andra anledningar till varför man skulle dela kommunen, för att den norra delen skulle få ta ett större ansvar för att lyfta sig själva även fast det till i början skulle leva på mycket utjämningspengar. Det invändningar som förs mot en delning förstår jag och tar avstånd främlingsfientliga skäl till en delning. Det kan finnas en poäng med att befolkningsmängd skulle sjunka kraftigt då en väldigt stor del av södra delens yta är Grödinge som är väldigt glesbebyggt. Diskuterar gärna med vidare med mig här på mitt kommentarsfält så man kan få en bredare bild, så man kanske kommer fram till en annan realistiskt lösning.

Intressant? : Delat Botkyrka

7 responses to “Dela Botkyrka

  1. Lämna norra Botkyrka i sticket och låt vänsterblocket ta över helt fritt?
    Det kan ju låta trevligt..
    Då har man som borgerlig inte mycket till chans – särskilt eftersom merparten av det borgerliga blocket håller sig på södra sidan.
    Detta skulle vara rätt så förödande för oss som håller ut i norr, och särskilt för eventuella kandidaturer…
    Det satsas väldigt lite på norr nu, och det skulle satsas ännu mindre vid en uppdelning.
    Fast detta är bara en ”yttre granskning” av själva idén (från en väldigt egen synvinkel dessutom).
    Jag är faktiskt väldigt tveksam. Det känns inte fullt bra..
    Men jag är säker på att du har dina goda själ för att tycka det du tycker. Det är inget jag betvivlar.

    • Ursäkta att det tog ett tag för mig att svara, men jag hursomhelst så blir det väl till en början vänsterstyre så det får duga, men det skulle också se till att det vi borgliga satsar mer på Norra för vinna där tillslut. Även att det bästa kanske är att kommunen håller upp, men som det ser ut idag känns det som att splittringen är så stor och förmågan(?)/viljan för det borgliga partierna att satsa i norra verkar som väldigt till skillnad vad som behövs de tänker bara (nu pratar jag om de som bestämmer i partierna) att det är bäst att vi lägger krut på där vi har mest stöd, men detta är ju helt fel man ska satsa där man som minst stöd för att på längre sikt få upp stödet där. Sen ska man normalt kampanja i områden där man har stöd. Men detta finns inte på kartan för de borgliga partierna verkar det som därför tjänar båda kommundelar båda på att kommunen delas.

  2. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang.
    Ifall kommunen delades tror jag snarare de borgerliga bli ”mindre” benägna av att satsa på norra, eftersom norra Botkyrka skulle angå dem ännu mindre.
    Visst, den lilla del av alliansen som bor i norra Botkyrka skulle givetvis satsa – men majoriteten dvs. ni som bor i Tumba/Tullinge skulle inte behöva prioritera norra alls (eftersom det inte längre skulle ligga inom ert ansvarsområde), vilket i sin tur lämnar oss få i norr med extremt lite folk och resurser.
    Vi har inte mycket till chans alls ensamma – och jag förstår inte hur och på vilket sätt ni i södra delen skulle satsa mer på norra, när ni inte längre ansvarar över norra.
    Jag får det inte att hänga ihop..
    Grundtanken tycker jag dock är bra.
    Mer måste satsas på norra – där är vi helt ense!
    Vi måste ta röster från sossarna, inte våra egna!
    Och de nuvarande partiledningarna verkar inte vara så benägna att göra detta alls… det kan jag hålla med om.
    Däremot skulle en delning snarare leda till mindre prioritet för norra, än större.
    Istället skulle man behöva trycka på dem i partiledningen lite extra – och faktiskt tjata på dem att det satsas på tok för lite på norra Botkyrka.
    Och om de fortfarande inte ger med sig… då får man väl se till att ta lite egna initiativ. I det långa loppet påverkar man ju bäst inifrån..
    Hur ska du göra med din kampanj?
    Du som också snackar om att inte bara satsa på södra: Tänker du kampanja även i Norra Botkyrka, eller ska du hålla dig främst till dina egna trakter?

    • När jag säger borgliga så menar jag de borgliga som bor i Norra idag, för att då kommer nu själva komma få bestämma över kampanjande som självständiga lokalföreningar. Det du säger att ni skulle ha lite resurser och folk men det skulle förmodligen ändras då invånare i Norra helt plötsligt ser konsekvenser av socialdemokratiskt politik, då de inte bara skulle få massa fjäsk av vänstersidan.

      Visst kommunen är ej delad ännu man skulle saker faktiskt gå så länge innan något sker så kanske man kan bryta den uppdelning som man idag ser av kommunen.
      I min egen personvlskampanj ska för få mest kryssa knacka mest dörr i södra men jag ska på olika sätt försöka bryta mig in Norra delen också, men för min egen skull kan jag inte satsa för hårt i Norra då jag har mest vinna i södra. Jag vet att jag resonerar precis som alla andra borgliga i södra, men jag vill ändå komma in. Men jag kommer ha en viss satsning i Norra och det kansk visar sig gå bättre och då kanske jag omprioriterar kampanjen.

  3. Pingback: Din lokalpolitik i bloggosfären « Andreas Froby – kandidat till kommunfullmäktige i Botkyrka

  4. Pingback: Varför du ska kryssa mig, framtidens politiker del I till III | Andreas Froby (FP) – Ge ett kryss till framtidens politiker – kandidat till Botkyrkas fullmäktige

  5. Pingback: Ingen delning av Botkyrka | Andreas Froby (FP) – Ge ett kryss till framtidens politiker – kandidat till Botkyrkas fullmäktige

Kommentera

