Sociala media i valen 2010 – del 1 om Facebook

Det har senast dagarna nu kommit upp diskussion om social media, tack vare SVD 1 2 3. Det är bra att man diskuterar detta och granskar om faktiskt politiker som bara hakar på förstår att det handlar om social media, alltså media där det är en tvåvägskommunaktion mellan folk. Du som då känner att du är politiker som faktiskt vill förstå detta är, men inte gör är detta rekommenderat läsa.

Det jag tror är viktigt att man inte gör att ”överutnyttja”, vilket kanske är svårt att göra men för att ett exempel skapa massor av facebookgrupper. Men man får inget för det och sen när faktiskt skapar en facebookgrupp som faktiskt skulle kunna synas kanske det får mindre då ens andra grupper fått lite små doser av uppmärksamhet. Därför blir det inget speciellt att man skapar ännu facebookgrupp. Jag är förstås inte 100 på min teori, men för ta exempel som kanske kan tala för min teori är att min kära vän Joakim Storeide, som skapat facebookgruppen ”Gör Birgitta Ohlsson till EU-minister”, som fått uppmärksamhet av både först Politikerbloggen, Aftonbladet, DN och SVD (där han till och med blir omnämnd). Detta kanske bevisar just tesen att man ska vara försiktigt med hur mycket man utnyttjar en sak, men sen kan också se det så exakt hur man är som person, tur och vilken typ taktik (inte taktik) som man använder som kan vara lyckad beroende av vilket mål man har med det med gruppen.

Men man kan nu alla fall se vilket kraft social media har blivit, som traditionell media och därmed politiker är tvungna att förhålla sig till. Det är också en stor fördel för politiken som genom social media har helt andra personer så större chans att komma fram inom politiken som tidigare togs bort av traditionell media som bestämde åt läsarna vad den ville läsa. Tillgång och efterfrågan har blivit ännu starkare och individualiserat inom mediemarknaden.

Sen har också de övriga samhället, som företag i dess reklam, fått anpassat sig till detta. Det närmast exempel är hur man använt Facebookevent för skapa kurragömmalekar i IKEA varuhus 1, 2, 3. Först blev företaget chockad och sa att dem skulle hålla koll på detta, men sen nästa event så lät de dem fortgå. Detta för att om dem att hindradat leken hade det inte varit bra reklam för dem.

Fortsättning med annan social media!

Andra om sociala media till valrörelsen Annika Beijbom, Seved Monke, Sagor från båten, Mina moderata karameller , Anna Troberg, Fredrick Federley, Makthavare

Intressant?
: Social Media

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s