Om sjukförsäkringsdebatten

Jag har inte varit så noggrann följare av sjukförsäkringsdebatten, men den har ibland fått en att få en viss sympati för de ”allvarligt sjuka” som blir utan stöd och inte kan jobb vad än jobbet är och fundera över om regeringen faktisk gjort rätt. Jag kommer dock alltid framtill problem har existerat och därför är det bra att alliansregeringen gjorde denna reform. Nu har ju också reglerna införs (kul att debatten blir innan ens regelverket får visa vad som händer) och det blev inte den anstormning till arbetsförmedlingen som man talat om. Blev ännu mer övertygad om att debatten är snedvriden när jag läste denna intervju i SVD. Person i fråga har jobbat som sjuksköterska, blev sjukskriven pga. utbrändhet, stress, började igen jobba senare samma sak hände igen. Sen började hon jobba deltid som sjuksköterska, vilket hon klarade, men hon förväntar sig då att hon ska få deltidssjukskrivning. För att hon kan bara inte byta jobb för detta då hennes självbild hänger så mycket på att hon är sjuksköterska. Men då får hon väl ta en deltid då, men hon inte den andra deltiden få leva på skattebetalarna, bara för att hon inte kan ändra sin självbild när hon inte klarar av att jobba heltid som sjuksköterska, men ett annat jobb heltid skulle gå väldigt bra. Väljer man att intervjua denna person för att vara en representant om dem det är ”synd om” så är det synd om dem så långt att de inte kan jobba med det dem vill för att de inte klarar av det, av olika anledningar. Men inte så synd om att man ska få betalt av staten för att man vägra ta andra jobb, än det man vill. Bit i ett sura äpplet, säger jag bara!

Fler om sjukförsäkringen SVD,  (Uppdatering 2010-02-24) Niklas Odelberg, Mark Klamberg, Rasmus Jonlund, Maria Byström, Jesper Svensson

Intressant?: Sjukförsäkringen, sjukförsäkringsdebatt

3 responses to “Om sjukförsäkringsdebatten

  1. Hur har du det själv ställt med din egenbild. Skulle du själv kunna tänka dig att livet igenom arbeta med någonting som för dig är totalt meningslöst och som du inte alls passar för? Du tycker tydligen du passar som politiker, men tänk efter lite vilka jobb du inte skulle kunna tänka dig att ta. Tänk om du blir erbjuden ett sånt heltidsjobb fast det står dig upp i halsen.
    Bra att såna som du finns på nätet, så man kan ta varning av vad Folkpartiet/liberalismen står för.
    Du kallar dig liberal, men du är inte ett dugg liberal, din människosyn är rent ut sagt fascistisk.

    • Min egenbild är ganska okej, ja jag kanske känner för att vara politiker, men jag vet också mina begränsningar så kommer förmodligen inte klara det s¨då tänker jag inte sitta och vänta på att bli det.

      Jag tycker förstås att det är sorgligt att man inte får om med det man vill, men varför ska man få en betald deltid genom att vara sjukskriven deltid. Systemet ska gå ut på att hjälpa svaga som bevisat inte är någon arbetsförmåga för något arbete.

      Jag är liberal och har en human människosyn som säger att man inte kan betala för alla olyckliga människor bara för att det inte vill ta andra som de faktiskt skulle klara heltid.

  2. Pingback: Året som gått | Andreas Froby (FP) – Liberal aktivist & framtidens politiker -

Kommentera

