Språk som fundamament

Nu tänkte jag ta upp hur man kan se på språket som ett fundament när man talar om integration och bryta utanförskapet, man se detta som del tre av serie där jag förklara hur jag tänker kring de öppna samhället, integration och utanförskap. Jag tror på att språket är viktigt när om man ville bryta utanförskapet. Därför står jag bakom att man ska ställa krav på socialbidragstagare att de ska delta i svenskundervisningen för att få vara en av systemet. Men jag är helt emot språkkrav för medborgarskap därför att jag tycker att så länge man inte går och lever på andras skattepengar så spelar det ingen roll om man faktiskt kan svenska. Sen skulle jag förstås själv aldrig vilja bo i ett land där jag inte kunde språket så jag skulle göra allt för lära mig språket. Men individerna ska tvingas till att lära sig svenska om det inte är en bidragstagare som belastar systemet.

Missförstå mig rätt, svenska är en viktig del för att komma in i det svenska samhället, men är det viktigt till den grad att man måste tvinga människor som har egen försörjning på lagligt att kunna svenska? För det första är det min teori att väldigt få personer vill leva i ett land och inte förstå språket, alla människor ska därför ha alla möjligheter att lära sig språket. Sen ska jag inte vara den som förnekar att det finns dem som inte är som alla andra och anstränger sitt bästa för att lära sig språket, men varför är detta ett problem om man försörjer sig själv på ett lagligt sätt? Problemet ligger varför vi har ett stort utanförskap och att det tar långt tid att lära sig svenska, det är att (S)venska staten behandlat immigranter som offer, men dem är egentligen mer handlingskraftiga än många svenskar. Det svenska systemet passivisera dessa person och det är detta som måste få stopp. Med exempel liberalisering av arbetsrätten och mycket av det svenska systemet, trygghetsnätet ska ligga för skydda folk från att falla enda till botten när man gör snedsteg i sitt risktagande. Det ska vara något som tillfälligt skyddar när man faller men sen ska man lika snabbt hoppa upp igen.

Läs om mer kring dessa ämnen; Integration, Svenska, arbetsrätten

Intressant?

Kommentera

