Euron – varför det är bra för Sverige

Såg för ett tag sen en kommentar på min partikollega Christer Sörlidens (FP) blogginlägg, där han skrev om Cecilia Malmström och EU-kommissionens blivit godkänt, som handlade om att FP-märkta bloggar håller tyst om EMU nu när det knakar så mycket i fogarna. Därför tänkte jag nu bevisa att så inte är fallet.

Det är faktiskt att ekonomer fortfarande försvarar EMU, men visst den kåren är splittrade så jag ska inte använda ekonomiska argument för det är inte mina starkaste. Det är så att den Europeiska Union och dess föregångare kom till att de såg att en integration och skapade av ett ömsesidigt beroende mellan de europeiska staterna är en viktigt del av för att hålla kriget borta från Europa. Det har också lyckas ingen av de länder som ingått i EU har krigat med varandra sen andra världskriget, sen har tyvärr inte alla Europas länder ingått i Unionen och gör det fortfarande inte. Vilket lett till krig i exempel sydöstra Europa, på Balkan. Därför är det viktigt att visa från EU att vi har en vilja att släppa in dem och de tjänar på detta så mycket att det reformerar sina länder så det uppfyller EU:s viktigaste krav om demokrati och marknadsekonomi. Det är därför viktigt att fördjupa samarbetet exempelvis ekonomiskt med en gemensam valuta, gemensam miljöpolitik, gemensam utrikes- och säkerhetspolitik och större brottsbekämpning ska skötas av en gemensamt rättsväsende. Det är saker som ser till att EU ännu mer minimera risken för inre allvarliga konflikter av olika slag.

Alla dem olika områden jag nämnde är viktiga pussel för ett europeiskt fredsbevarande, däribland EMU inräknat. Det finns förstås motargument mot alla enskilda frågor, men i sin helhet och när man även tar ner dem per fråga, så överväger fördelar nackdelar. Jag är den första dagens EU:s fel och brister att det lägger sig alldeles i detaljfrågor som lika gärna kan vara medlemsstaterna eller ännu mer lokalt som ner på individnivå. Det finns liksom med EU som svenska staten som det både låta bli allt handlar att ha allt på rätt nivå utifrån effektivt och att individen ska ha stor makt själv som möjligt ska vägas samman.

Jag uppmanar den som skrev kommentaren som jag nämnde i början svara på sin blogg utifrån det jag nu tagit fram som argument, som förstås inte är ekonomiska för den debatten vill jag nu lämna utanför när det gäller EMU och som jag gjort resonera utifrån vad som är EU.s mål.

Mer kring ämnena, Europeiska Unionen, EMU, Euron, fredsprojekt
Intressant?

One response to “Euron – varför det är bra för Sverige

  1. Pingback: Året som gått | Andreas Froby (FP) – Liberal aktivist & framtidens politiker -

Kommentera

