Felet med det svenska systemet

Jag skulle gissa på alla som läst denna blogg de två senaste dygnen vet att jag inte ser med jätte glädje på beslutet om att fatta politiska beslut för att bekräfta historien och som sätter sig över den fria forskning, även om nu den fria forskning kommit fram till samma slutsats i frågan.

Samtidigt blir jag glad när personer i Riksdagen röstar efter sig själva . Vilket visar på ett allvarligt fel i det svenska systemet då man blir glad över att folk röstar som man själv inte tycker, för att det är satt på extrema undantagsfall att man röstar med sitt samvete när det verkligen gäller.

Därför måste det svenska valsystemet bli mer personinriktat, där det mer blir att man väljer person framför parti. En idé jag har är att man som väljare kan välja mellan det olika partiernas valsedel och sen när man valt en kan man kryssa för i vilken ordning man vill välja kandidaterna. Sedan ska det också finnas en tom valsedel som inte har något på parti på om väljaren vill välja en person som kandidera, men inget parti.

På så sätt kommer partipiskans makt minska och med det kommer röstboskapet,  som dagens riksdagsledamöter idag oftast är,  allt mer sällan synas till. En kraftig personvalsreform nu, jag vill sluta känna glädje när Riksdagen fattar beslut som jag inte håller med om bara för folk står upp för sina åsikter. Det ska vara normen i Riksdagen, röstboskapet det extrema undantaget.

Andra som skriver om Personvalsreform;
Per Pettersson, Anna Lundberg, Sebastian Hallén,

Intressant?

Kommentera

