Kårval på Södertörn

Nu är det kårval på Södertörn Högskola, alltså kåren SöderS. Jag saxar in information om kårvalet för dig som inte har facebook och kan kolla in här. Då det är dålig med information på SöderS hemsida, något som behövs ändras på.

—————————————-

Valnämnden bjuder in Dig till att delta i årets kårval!
Du är varmt välkommen att komma till valbåset i entrén till Biblioteket den 22 – 31 mars och lägga Din röst.
Du kan välja att rösta på upp till tre kandidater som ska representera alla studenter på Södertörns högskola.
Deras uppdrag går ut på att bestämma över kåren och besluta om vad man ska lägga pengarna på och vilka frågor man ska driva bland annat.
Håll utkik för information om kandidaterna och efter deras kampanjer!

Vill du ge (felbehandlade) studenter en röst?
Vill du underlätta för dig att få jobb? Tycker du att kåren behandlar fel frågor? Är du trött på byråkrati och toppstyrning? Tycker du att kåren gör fel saker?

Rösta på den kandidat du tycker representerar dig bäst! Vilka som kandiderar står på affischer och i vallokalen samt kommer upp här inom kort.

Var med och bestäm vad kåren ska jobba med!

Röstar gör du i Biblioteksentrén mellan 10 och 15 varje vardag.

Du kan också mejla din röst på mellan 1 och 3 kandidater till: fumval@soders.nu. OBSERVERA! Du måste isåfall skicka från din student-e-post, fornamn01.efternamn@student.sh.se.

SöderS Valnämnd 09/10

———————————————

Jag ställer upp i kårvalet, främst för att jobba att går blir mer transparent, som att göra reklam på sin egen hemsida, även om de  är bra att använda facebook för kåren vilket är kanon, så behövs alla möjliga kanaler för att nå allra bäst.

Är kan du se lite vad jag har svarar på ett frågeformulär om vad jag kommer göra och vill göra i fullmäktige om du kryssar mig. Och har för erfarenhet

—————————-


Ålder:

20 år, fyller 21 år i juni

Vad studerar du? Ditt program eller ämne/n om du läser fristående kurser.

Jag studerar på Europaprogrammet andra termin, min inritkning är statsvetenskap som börjar till hösten. Pluggar också halvtid tyska på SU.

Har du varit kåraktiv tidigare? Om ja, inom vad? Här ingår alla organ, verksamheter och andra poster (som arvoderade). För att väljarna ska få en bild av vem du är/vad du gör, precis som de andra frågorna.

Både ja och nej. Jag har inte varit direkt kåraktiv, men däremot så var jag med och startade upp en programförening för Europaprogrammet, Europaförening där jag nu sitter som sekreterare.

Är du aktiv i någon studentförening – på Södertörn, utanför, utbildningsbevakning, intresse, eller politisk förening? Om de ser att du är i en liknande situation som dem kanske det påverkar deras val.

Se ovan.

Har du erfarenhet från någon annan organisation eller från någon form av politiskt arbete? Om ja, vad? Typ kommunen/nämnder.

Jag har varit aktiv inom Folkpartiet Liberalerna och dess ungdomsförbund och Studentförbundet de senaste 8 åren. Där jag sysslat med allt ifrån styrelsearbete på klubbnivå till distriktsnivå. Varit aktiv i två valrörelser, mycket flitig kampanjer och så. Sen har även inom detta sysslat mycket med att ordna typer av sociaala event för medlemmarna i ungdomsförbundet i Stockholms Län.

Vad tycker du att kåren ska driva för frågor jäntemot högskolan och/eller staten? Det kan vara studentpolitiska frågor som bostäder, bidrag, m.m. men också utbildningsfrågor just här på Södertörn. Att frågan bör besvaras är för att ni kommer besluta om kårens inriktning (vad den ska jobba med för frågor) och att väljarna kan då se om ni tycker liknande som dem i nån fråga.

Det kåren framför allt ska göra att driva när det något som görs allvarligt fel i studentpolitiken från statens sida eller högskolan. Har inte direkt någon konkret svar nu.

Skulle du vilja att kåren ändrade på något under ditt år som FUM-ledamot? Vad?

Jag skulle vilja att kåren verkligen kommer närmare studenten. Nu när tvångsmedlemskapet försvinner så behövs detta. En öppenhet måste föras gentemot studenterna för att kunna behålla dem, pubkvällar är det som man kan locka med om att det ska vara med, men det räcker inte man måste förstå det man är med i och känna att det går att påverka från en gräsrotsnivå. Jag kommer vara gräsrötternas FUM-ledamot och den man kan fråga om allt och ta en fika med när som helst.

Vad gör just dig till en bra representant?

Just för att jag lyssnar på dem som väljer mig och på deras goda idéer och resonera med dem om detta. Fölr allt kanske jag inte håller med om vissa idéer men jag för gärna diskussion om det.

Övrigt? Om ni tycker att väljarna ska veta ngt utöver dina svar på dessa frågor – skriv det också! Har du en hemsida/blogg som du vill att de ska besöka för mer info om det – ange den adressen också!

Jag kommer som snart möjligt skriva ett inlägg på min blogg där jag förklarar varför just du ska välja mig. Kolla in den här https://andreasfroby.wordpress.com. Följ mig även på twitter

—————————-

Öppenhet min stora grej
Som redan har skrivit så kommer jag slåss för en öppnare kår, man ska inte behöva ha ”cool” titel för att ha något säga till om alla kårmedlemmar ska känna att ens synpunkter räknas. Vill du se detta förbättras hos kåren så är jag den bästa kandidaten för dig, om du tycker kåren ska vara som idag eller mer stängd är jag ingen kandidat för dig, då finns det nog en mängd kandidater för dig.

Men det viktigaste
Det är viktigaste dock inte att du rösta på mig, även om jag skulle bli glad då, men det viktigaste är att du röstar. Kårval brukar ha tradition av lågt valdeltagande, men du är med i kår och detta är ett sätt att påverka den i den riktning du skulle vill se. Vill du ha kår ska bra fester och det är det viktigaste för dig, se då till att hitta en kandidat som tycker detta. Om du tycker att det inte finns kandidater som passar dig  rösta blankt, kanske inte går formellt sätt, men visar ändå på ett viktigt statement på din sida. Jag kommer röstar imorgon kl.10.00, gör mig sällskap så kanske vi kan käka lunch/fika efter. Då kan förstås också maila in din som stod här uppe, men hur du än röstar måste de göras senast den 31 mars kl.15.00.

Om du har vidare frågor går det bra att
Maila på andreas.froby@liberal.se ringa 0730722700
Eller Facebook eller twitter.

Läs andra bloggare om kårvalet, Söder Studentkår, Södertörns Högskola

Intressant?

One response to “Kårval på Södertörn

  1. Pingback: Året som gått | Andreas Froby (FP) – Liberal aktivist & framtidens politiker -

Kommentera

