Måste alla få allt?

I gårgick Sverige kommuner och Landsting (SKL) ut med rapporten om framtidens utmaningar i välfärden där man skriver som har konstateras av andra tidigare att kostnaden för välfärden kommer ökat kraftigt år 2035, framför allt beroende på att vi har mer äldre än någonsin, 40-talisterna passar 85 år sträcket där vårdbehovet ökar och 60-talisterna går i pensionen och självklart som med allt annat kommer kraven att välfärden ska erbjuda mer. Allt färre ska försörja allt fler. Då säger SKL för att behålla kvalité i välfärden och öka den så behövs en skattehöjning på 13 kronor per intjänad hundralapp. Det verkar fullständigt orimligt när de flesta redan i dag betalar hälften av sin inkomst till staten så ska man nästintill utplåna att man knappt kan få behålla en tredjedel av vad man tjänar.

Man kan också fråga sig hur dem räknar för som min partikollega Per Pettersson skriver så är det konstigt att vänsterexperimentet i samma veva som denna rapport går ut att de vill återinföra fri entré till statliga museum. Var vill man ta pengarna ifrån för att få råd med detta? Vad ska nedprioriteras i stället? Vården, vilka ska inte få vård? Skolan, lärarnas löner eller elevernas skolmaterial? Omsorgen, vilken mat vill dem ha på äldreboende istället? Rättsväsende, försvar eller infrastruktur? Själv blir jag inte så förvånad över deras utspel för jag ser hur de prioriterar i kommunen jag bor i Botkyrka som jag tidigare skrivit om här. De slänger i väg pengar på alla möjliga saker som en flummig konsthall, idrottsgalor i stället för föreningsbidrag, satsa på Botkyrkas undermåliga skolor, under hela min grundskoletid så hade jag en världskarta där det stod Sovjet på och som gick i en mindre klass för elever med koncentrationssvårighet märkte också där hur kommunens vänsterexperimentet satsade på likriktning och sysslade med nedskärning av dessa klasser. Så som sagt jag är inte förvånad men däremot om väljarna ger dem förtroende att leda detta land blir jag förvånad, men jag vet och hoppas att det ser vad som behövs för detta land och det är reformer som ser till att vi kan klara framtidens ålderexpansion utan att höja skatten och så att människor får mer kvar i plånboken.

Något som måste tas med är det Expressens ledarsida skriver i dag om detta som är mycket att vi framtiden måste öppna mer för privatfinansiering och där de offentliga med står för den grundläggande välfärden, alltså ingen ska behöva leva på gatan, svälta, död av sjukdomar som är enkla att råda bot på eller fastna i fattigdom för ens föräldrar inte har råd att utbilda sitt barn. Det är tro jag är mycket nödvändigt om man till skillnad från vänstern ser att det inte är rimligt att man knappt får en tredjedel av sin lön för att de offentliga tar de andra två tredjedelarna. Sen står det i ledaren också att den parboendegarantin inte kan genomföras inom de offentliga, men samtidigt som jag skrev i mitt förra inlägg, kostnaden att den friska partnern får flytta in med är marginell.

Andra som skriver kring detta
Hans Åberg och där kan du också finna andra länkar till folk som också skriver om detta

Läs också om andra som skriver om SKL, Skatter, Framtiden, välfärd

One response to “Måste alla få allt?

  1. Pingback: Skattechock eller anpassa välfärdsutbudet « Hans Åberg

Kommentera

