Lärarlegitimation inte så dumt

Idag gick Alliansens partiledare ut i DN Debatt för att de ska införa lärarlegitimation. De skriver också att man ska höja kvalité på lärarutbildningen genom att exempel höja kraven för komma in på utbildningen och för att ta examen.

Jag har alltid varit osäker på detta med lärarlegitimation, men det är faktiskt väldigt bra har jag kommit på. Betygssättning måste är förstås en mycket kraftigt myndighetsutövning för det kan påverka en människas hela liv, vilket gör det är rimligt att man ställer ”extremt” höga krav på det som ska bli fasta anställda lärare som ska sätta betyg.

Intressant nu är att sossarna nu försöker få det som att dem faktiskt tyckte så och detta skulle och kunde ha införts av regeringen 2007 då dem faktiskt ”förberett” för detta. Men hur kommer det sig då att de tillsammans med det andra rödgröna partierna rösta nej till en FP-motion redan 2003 om detta, då alla borgliga röstade ja.

Fler om Alliansens utspel
Christoffer Fagerberg glädjer sig över att lärarna kommer bli bättre, Nina Larsson citerar direkt ur debattartikeln, Kent Persson nämner det också, Moderata Perspektiv kommer in med ett inlägg också, Helen Törnqvist hyllar också förslaget, Sossar stödjer detta också, Lärarfacket är med också, Sebastian Bjernegård hyllar Alliansledarnas förslag, Seved Monke tycker att det bra att lärarna får en typ legitimation som många andra yrken med lång utbildning, Mark Klamberg skriver om detta och nämner av att det redan var uppe 2002 i FP-motion som allianspartierna senare röstade ja till, men då röstade de rödagröna som styrde då nej, Runos blogg skrivs det också om det med ett slag mot den numera icke-existerande sossepolitiken när det gäller skolan och listan kan fortsätta i all oändlighet, men är bara några till Tommy Rydfeldt , Lotta Edholm, Fredriks funderingar, Mats Persson, Per Pettersson

Nya länkar, Jesper Svensson, Linnea Cedergren
Amanda Brihed skriver utmärkt upp detta och hur en skola ska funka, mycket läsvärdigt

Andra som bloggar om Lärarlegitimation, skola

Annonser

4 responses to “Lärarlegitimation inte så dumt

  1. Som vanligt tror Folpartiet med malaj Björklund i spetsen att allt kan lösas med legitimation eller andra tolkningar av sånt som redan står i lagar och förordningar. Varför inte fråga lärarna vad de vill ha? Båda lärarfacken säger nej Björklunds alla förslag som rör deras arbete eller skolan av idag. Malaj Björklund har ingen som helst inblick i vad skolan idag innebär, hans barn är ju inte ens i skolåldern (om jag inter har räknat fel). Du som nyligen har slutat gymnasiet borde väl vara medveten om att legitimation inte innebär bättre undervisning eller lugnare skolsituation. Se istället till att vi har utbildade lärare, med vettiga arbetsvillkor och löner på våra skolor, se till att det finns fler vuxna i skolan, som det ser ut idag så drars det in icke lagstadgade tjänster från skolorna för att spara pengar, Studie- & Yrkesvägledare försvinner, kuratorer, bibliotekspersonal, tekniker, på grundskolan fritids personal osv. Så ser skolans verklighet idag. Lärarna sliter som djur och uppfyller kraven på 30 timmars skoltid med råge, sin lilla förtroende tid som Björlund nu är ute efter används till planering, utvecklingssamtal kontakt med elever på annat sätt. I praktiken är lärarna mer på skolan än sina lagstadgade 40 timmars vecka. Uppehållstjänsten som berättigar till ledighet på lov är inte längre så attraktiv som många tror, minst en vecka efter skolans slut och en vecka innan skolans början används för gemensam utbildning, minst en dag varje lov (förutom sommarlovet) ska användas till gemensamma studier, sen har lärarna på det ett påbud om att se till att få vidareutbildning under året på sin förtroendetid. Björklunds idéer om hur han vill ha skolan håller på att skapa världens sämsta skola, det är ett faktum som till och med liberaler håller med om. Sen kan man titta på her karln tolkar lagar och förordningar och hur han tror sig lämna radikala förslag på förändringar som inte behövs då lagtexten redan är som han vill men han inte har förstått innebörden av. Kan inte karln göra som alla andra politiker låta experter sköta instuderingar, tolkningar och skriva ett färdigt förslag som han kan läsa upp. I Stockholm dras man fortfarande med det som han förstörde under tiden som skolborgarråd.

  2. Har du läst Folkpartiets eller mitt inlägg överhuvudtaget? Först första så som jag skriver inlägget och länkar till så är lärarfacket positiv till lärarlegitimation och tycker det är mycket glädjande att detta görs. Folkpartiet måste vara det parti som mest lyssnar på lärarna (ibland lite för mycket) då många lärare är folkpartister och tvärtom, ibland skulle det vara bra med input från eleverna också.

    Jag som för ett åren tog studenten, vet att detta inte är enda lösning, exempelvis som alliansledarna skriver i DN Debatt måste också kraven för studera till lärare öka och för att tag examen vilket också kommer ske med en fortsatt Alliansregering. Folkpartiet vill också på olika sätt öka lugnt i skolan, exempelvis genom ordningsomdömen och höja lärarnas auktoritet.

    Precis det du pratar om att det ska vara mer utbildade lärare i skolan, vilket är också mycket viktigt. Därför är det mycket att höja lärarnas status som exempel göras med högre löner för dem. Folkpartiet är också det parti som kämpat för förbättrade arbetsvillkor, exempelvis senast blev partiet så trött i SKL-förhandlingar där SKL vill ta bort lärarnas förtroendetid att man kände sig tvungen att hoppa av. Så ditt påstående att Björklund är ute efter denna tid stämmer inte, FP är ett av dem få parti som tydligast står upp för dessa tider.

    Dina anklagelser mot Björklund är helt ogrundade och i många delar som du tar upp så tycker Björklund tvärtom vad du säger, alltså som dig. Du får gärna visa på exempel där Björklund har lagt onödiga förslag för det redan finns i lagtexten, både förslagen och nuvarande lagtext.

    • Arbetar själv i skolan ochhar gjort det även under den tid som Björklund var skolborgarråd. Alla förslag som alliansen lägger fram är från början FP´s förslag det vet både du och jag, FP har i sätt abonerat på skolfrågor under Leionborg och Björklunds tid, därför kan m an säga att alliansens och FP styrda kommuners skolpolitik är sprungen ur FP. Förslaget om lärarnas förtroende tid härstammar från ett förslag i Stockholm som Björklund la fram under sin tid som skolborgarråd, eftersom han inte kunde göra något då så försöker han nu. Även om FP hoppade av så var inte skälet tjafsandet under SKL förhandlingarna utan helt andra skäl. Hade de velat försvara lärarnas sak så hade de stannat kvar och tagit strid. Björklunds ständiga påhopp på lärarkåren tyder knappast på att han vill lärarnas väl, bl.a. att svenska lärare hade för dåliga kunskaper i matte. Jämför man med Arab världen så har Sverige extremt dåliga kunskaper i matte och naturvetenskapliga ämnen på alla nivåer. FP har alltid värnat valfriheten, ändå tar man bort de specialutformade programmet i GY11, ”skolan ska inte syssla med hobbyverksamhet” var Björklunds kommentar. Specialutformade program har kommit till eftersom eleverna har efterfrågade dem och grunden har alltid varit ett nationellt program och programmen ger högskolebehörighet, vilket Björklund enbart trodde att SAM och NV gav, TV-programmet DEBATT. Det är ett sådant onödigt förslag som han ligger bakom. Ett annat var hans uttalande om att man skulle minska på programmen för att minska valstressen för ungdomarna. Vad händer? Man ökar antalet program med två och en uppsjö med nationella inriktningar, det är knappast att minska ungdomarnas stress. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg alla grodor som Björklund har vräkt ur sig genom åren, men generellt kan man säga att det han efteersöker har funnits i lagtexten hela tiden och det han säger ska ske är enbart ett spel för galleriet. ”Det ska bli tillåtet för lärarna att ta ifrån eleverna mobiler om de stör”, denna möjlighet har alltid funnits inskriven i skollagen, ”föremål som kan uppfattas störande för klassen eller på något sätt kan misstänkas innebära fuskmöjligheter, får fråntas elever”. Elever som stör eller bråkar ska lättare kunnas omplaceras. Skollagen säger: ”elever som stör verksamheten eller uppträder väldsamt eller stötande kan utestängas ifrån skola och undervisning i två veckor av rektorn. Längre avstängning beslutas av kommunen”. FP står och har tidigare stått för väldigt bra förslag och har vunnit respekt ifrån andra politiska partier och även medborgare, men skolfrågorna har alltid varit dess svaga sida, kanske beroende på att de aldrig har haft någon på den posten som har skolerfarenhet. Har aldrig förstått hur en (då) barnlös militär kan anses vara lämplig som ansvarig för skolfrågor. Framöver kommer han ju att skaffa sig mer erfarenhet i och med att hans barn växer upp, problemet är att det som han har ställt till med skapar problem för elever och lärare för lång tid framöver.

  3. Innan jag svarar på ditt nya inlägg får du gärna ta till dig att lärarfacket (oftast) håller med Björklund. Ta till dig det först, så kommer jag med vidare inlägg

    (Sen snälla ha stycke indelning, jag vet inte om du inte vill att jag ska svara, men jag kan enklare svarare med en stycke indelning från dig)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s