Almedalen 2010

I dag börjar det traditionella Almedalen som nu hållits på Gotland och det har hållit på i 42 år och slår fortfarande rekord i antal arrangemang, det kommer vara runt ca 700 journalister där. Det är politikernas festival. Jag ska nu dit för tredje året, har lärt mig lite, planera i förväg exempelvis. Något jag redan lärt mig i år är att man redan ska ta båten på lördagen för då utnyttjar man all tid i Almedalen maximalt, så blir det näst år.

I år är jag delansvar för ett arrangemang som Människorättsnätverket Svart Måndag anordnar som har temat Den nya svenska frihetsrörelsen, det är jag som har fixat med att de hamnat här. Det kommer bli ett mycket intressant paneldiskussion, som innehåller dessa personer Mattias Bjärnemalm (Piratpartiet), Amanda Brihed (Språkrör Människorättsnätverket Svart Måndag, Liberati, Luf), Jens Odsvall (Ordf. Människorättsnätverket Svart Måndag, Liberati), Rasmus Fleischer (Debattör, tidigare Piratbyrån), Isobel Hadley-Kamptz (Debattör, Författare), Linnéa Tiarafeministen Sjögren (Feministiskt Initiativ) med Alexander Bard som moderator. Så jag lovar detta är inget du vill missa, om du inte är Almedalen, ska vi försöka så vi bambusar detta om vi finner utrustning.

Ett annat tips som jag tycker ni ska gå på är Liberala Ungdomsförbundet Storstockholms manifestation för papperslösas rätt till vård. Detta är mycket viktig fråga och något som Liberala Ungdomsförbundet har drivit länge. Personer som är närvarande är Erik Ullenhag, partisekreteraren för Folkpartiet Liberalerna, Frida Metso Johansson fd. förbundsordförande för Liberala Ungdomsförbundet, nu ordförande för FARR och Birgitta Rydberg biträdande sjukvårdslandstingsråd i Stockholms Län. Hoppas jag ser dig där!

Det finns en mängd andra aktiviteter, något man lär sig när varit mer än en gång är att man kan äta väldigt billigt under hela veckan, med en matkostnad nära 0 kr. Därför ska jag tipsa om Max Hamburgarerestauranger som bjuder på klimatsmarta hamburgare från måndag till lördag samtidigt som man frågar ut en politiker om klimatsmart mat. Ett tips om man har svårt att hitta bra andra lunchseminarium, ska själv gå på den som är på lördag.

Andra trevliga människor som deltar under veckan är
Eric Wahlberg,

Kommentera

