Lätt att vara politiker, eller?

Det finns alltid en debatt som dyker upp då och då som handlar om att politiker tjänar för mycket för det dem gör. Det kan vara berättigat att diskutera att politiker tjänar för mycket i förhållande till prestation, men lön/ersättning kan inte alltid handla om det. Som politiker ger man upp hela sin privata sfär, i det alla grymmaste fall de heligaste av de privata. Detta har jag tänkt mycket på och man kan inte säga att politiker är överbetalda. Efter allt som Littorin fått utstå kan jag till med hävda att de kanske i vissa fall är underbetalda. Det finns inget som är heligt för gamjournalisterna när en person får ett offentligt ämbete, detta har Littorinaffären visat.

Det går inte därför att tala om överbetalda politiker, de är människor som alla andra, inte fläckfria någonstans och när fläckar kommer fram lyser gamjournalisterna med ficklampa rakt inne ens privata sfär. Detta är nog något som skrämt i väg många duktiga personer från att bli politiker, vilja att förändra världen är nog den som får alla engagera sig, men att helt förlora rätten till ett privatliv är nog det som får många som låter bli att försöka bli förtroendevalda. En politiker har krav på sig att vara övermänsklig, för som jag skrev ovan alla människor har fläckar. Det är ett ganska tufft krav att man ska vara övermänsklig, liksom dem är ju faktiskt människor. Sen ha man allt detta förakt från människor som inte sysslar med partipolitik att de är dåliga människor samtidigt som kravet är att vara övermänsklig.

Att vara VD för storföretag är nog tufft, men det är politikerjobbet också! Dags att människor inser detta och slutar prata om överbetalda politiker.

Andra som skriver Littorinaffären; Kent Persson skrev för en vecka sedan om detta och hur man borde agerat. Staffan Dopping går ganska detaljerat hur de kunde gjort i stället. Fredrik *tokmoderaten’ Antonsson skriver ang. om personlig erfarenhet. Gunnar Andrén, Monica Lundin. Rasmus Jonlund skriver om hur förtroende faktiskt ser ut efter affären. Hans Åberg skriver om Aftonbladets agerande kring affären & ger förslag på att man exempelvis bojkotta AB, detta kommer jag göra. Carina Boberg skriver om man politiker alltid måste svara osanna påstående från media.

Andra som bloggar om gamjournalisterna, Littorinaffären, Sven Otto Littorin, politikerlöner, Aftonbladet

3 responses to “Lätt att vara politiker, eller?

  1. I stort sett håller jag med, men jag skulle vilja säga emot på en punkt och förstärka på en annan.

    Förstärkning: det jag tycker att du borde ha lyft är att en överväldigande majoritet av Sveriges politiker är fritidspolitiker; personer som du och jag som lägger ner massvis av vår fritid till låg (eller ingen) ersättning.

    Den här mandatperioden har jag lagt ungefär 20 timmar per vecka på politiken, i snitt. Vissa veckor blir det mer, vissa mindre, och då har jag inte räknat in den tid som jag lägger på bloggen. För detta snittar jag ungefär 2000 kronor i arvoden, och det är mestadels fasta arvoden för mina uppdrag i kommunen. Som ordförande i kommunföreningen eller valledare för densamma (som båda är uppdrag som tar mycket tid och kraft) lyfter jag inte en spänn.

    Samtidigt tycks många journalister inte skilja mellan heltids- och fritidspolitiker. Varje val brukar Aftonbladet publicera vilka politiker som har betalningsanmärkningar (inklusive Svenne Banan som står som ankarnamn på Glesbygda kommunlista) vilket jag ärligt talat tycker är dålig stil. Det kan vara relevant information för kandidater som står på valbar plats till riksdag, eller som toppar en kommun- eller landstingslista. Men att publicera det för någon som knappt har en teoretisk chans att bli invald tycker jag är svagt.

    Samma sak med inkomstuppgifter. Valpejl publicerar dessa för alla kandidater, vilket jag menar inte är relevant. För valbara kandidater, ja, men inte för alla.

    Motsägelse: jag menar att det finns de politiker som har för hög ersättning, och det gör att de aldrig skulle våga gå emot partilinjen eftersom det hotar deras försörjning. Jag menar att arvodet — för det är ett arvode och ingen lön — för heltidspolitiker bör baseras på tidigare inkomster. Hade man en lön på 30.000 i månaden bör arvodet i riksdagen ligga på 30.000 + ett fast grundarvode. Hade man en lön på 15.000 bör arvodet ligga på 15.000 kronor + ett fast grundarvode.

    Det fasta grundarvodet bör vara samma för alla, och baseras på de extra kostnader man får som riksdagsledamot, exempelvis 1.000 kronor per månad för klädinköp, etc. Plus traktamente och plus ett årskort på SJ för resor.

    Därmed uppmuntras riksdagsledamoten att vara mer lojal mot sina väljare och sina värderingar, och mindre lojal mot partipiskan. En ledamot som Monica Green (S) skulle aldrig kunna få 50.000 i månaden i sin verkliga profession, eller i näringslivet, och hon skulle därmed förloare för mycket ekonomiskt på att gå emot partiet.

    Sedan måste ett sådant system broderas ut; man måste ha maxgränser så att ingen lyfter 10 miljoner i arvode, eller så att ingen blir helt utan arvode, men arvodet bör inte vara samma för alla riksdagsledamöter. Samma princip borde tillämpas på kommunalråd och landstingsråd.

    Sedan, som en petitess, så tror jag att du menar ”prestation” och inte ”presentation” i din andra mening i första stycket.

  2. Tack för kommentaren. Ditt förslag om att ersättning ska vara baserad på tidigare lön verkar som bra förslag i grunden. Men fortfarande så kommer man inte från det att toppolitiker egentligen inte har annat val än att acceptera media nästan får publicera var dem vill i allmänintressets tjänst. Detta är väldigt påfrestande.

    Fritidspolitiker hade jag i tanke när jag skrev inlägget, fick dock inte in de någonstans. Dessa är nog det jag mest menade när jag pratade om underbetalda, även om inte alls inlägget säger det.

    Tack för rättelsen, jag menar förstås prestation.

  3. Pingback: Kommer vi att ha några politiker i framtiden? | Smilesuss

Kommentera

