Halva MP i Botkyrka har insett en sak

För två dagar sen möttes jag av en länk på facebook som länkade till SR som berättade att miljöpartister, ca 25 miljöpartister i Botkyrka lämnar partiet. Vilket var, enligt vad jag hört, halva MP:s medlemskåren i Botkyrka. Det är inte nog med det så är det också så att Botkyrka är Maria Wetterstrands hemkommun. Man kan kalla detta en lite mindre skandal för de rödgröna, men en stor för Miljöpartiet. Enligt avhopparna så är orsaken till avhoppet att de tycker Alliansens miljöpolitik ligger närmare den miljöpartiska och Miljöpartiet offra sin profilfråga, miljöfrågan, för makten. Därför bildar de Gröna För Alliansen, som kommer kampanja för Alliansen inför höstens val.

Miljöpartister som regerat med S+V i flera mandatperioder har sett vad ett samarbete med dessa innebär . De får oftast överge sina viktiga miljöfrågor då Allianspartierna oftast haft förslag som ligger närmare deras politik på detta område. Om de betvilar samarbetet, kommer då väljarna göra det? Ja, framför allt Botkyrka, halva partiet i kommunen lämnar, är då den styrande majoriteten ett seriöst styre som är bra för Botkyrka? Många kommer nog till sin logiska slutsats, nej det är den inte. I kommunen har man bara satsat på massa struntprojekt, är det detta vi kommer få se med en rödgrön regering också? Jag har tips till väljarna, rösta inte på ett alternativ där ni riskera att få detta. Rösta på ett alternativ som istället tar ansvar för era pengar som ni betalar i skatt och lägger dem på nödvändiga områden, som skola, vård och omsorg, men även rättsväsendet och försvaret.

Vi i Alliansen förlorade centerpartisten Tennström, men vi fick 25 miljöpartister.

Folkpartiet Liberalernas i Botkyrka kommentar på detta och dess gruppledare. Den lokale MUF-ordföranden kommenterar också. Magnus Andersson kommenterar detta och säger att det handlar i grunden om att det är missnnöjda med MP:s vänstersväng. Några andra som välkomnar miljöpartisterna till Alliansen Mikael Andersson, Thomas Böhlemark, Peter Soilander. Arkelsten skriver mycket bra om det som hänt.

Uppdatering: Martin Hall tar också upp detta.

Andra som bloggar om miljöpartiet, Botkyrka, rödgröna, Alliansen, Maria Wetterstrand, miljöfrågan, val 2010

10 responses to “Halva MP i Botkyrka har insett en sak

  1. Då har du nog hört lite fel. Mp-Botkyrka är närmare 125 stycken. De som hoppade av är två medlemmar sedan länge, Annika och Ardavast, två som gick med i höstas samt Ardavast släktingar som de flesta gick med i våras inför den förtroendeomröstning vi då hade. Det är ingen skandal för miljöpartiet men kan bli det för Alliansen när ni börjar fundera över vad förtroendeomröstningen handlade om.

  2. Okej, då är det förstås fel av mig, men fortfarande är det ett 20 % tapp. Jag vet att en av dem som hoppade av hade tvivelaktiga åsikter. Men en person av 26 är inte många, det är en ickefråga. Det är bara så att vissa medlemmar hos er såg det som mer fördelaktig att samarbeta med Alliansen, för allt då i Botkyrka.

  3. Har du sett deras folder? Det är helt enkelt en kampanj för Ardavast (som möjligen är den du vet hade tvivelaktiga åsikter). Det handlar om att man tycker att han blev illa behandlad när det i förtroendeomröstningen blev ett nej till honom, ingenting annat. Sen har Annika utnyttjat situationen för egna syften. Hon hade ”vänstrat” med Baker långt innan förtroendeomröstningen. Om ca 20 personer går med i ett parti enbart för att stötta en person i en förtroendeomröstning och dessa sedan går ur för att fortsätta stötta honom, då vill jag fortsätta att envist hävda att tappet är helt ovidkommande för partiet. Och tappet av Annika är inte heller någon förlust. Inte heller hon fick förtroende att stå på listan inför höstens val. Och detta skedde alltså i feb-april. Det som hände i torsdags har varit väntat ända sedan dess.

  4. Okej, ni ser inte detta som en jätteförlust. Ni vill inte ha så högt tak så på en gång när en sida förlorar kan de lika gärna lämna partiet. Visst, tyckt så men jag gillar partier där man har en grundläggande ideologisk kompass och sen har väldigt högt i tak för olika åsikter. Men om det är vänstersidan som är kvar i MP, så förstår jag denna syn för vänstern har ju aldrig haft förståelse för olika åsikter.

  5. Jag blir så stolt Andreas! Du nämner även mig i blogginlägget! Du visar Allians-anda dvs samarbete och 4partier som är eniga. NU JÄVLAR VINNER VI VAL!!!

  6. Nu är det här inlägget några dagar gammalt men jag kommenterar gärna ändå. MP Botkyrka har fn 109 medlemmar, innan avhoppen, dvs ca 25 % hoppar av. Ca ett 20 tal av de 109 medlemmarna värvades i mars/april när årsmötet var ajournerat av en knapp handfull medlemmar som insåg att de annars skulle förlora förtroendeomröstningen ang. en av medlemmarna. Dessa medlemmar hade dessvärre ingen aning om vad omröstningen handlade om och lär knappast betala sin egen medlemsavgift igen, om de nu ens gjorde det i mars…
    ” ‘Vänstrat’ med Baker..” Jag skrattar högt! Jag ska inte ens fråga hur det skulle ha skett. Elisabeth – du har ju inte satt en fot i kommunfullmäktige och verkar därför ”lyckligt” ovetande om hur MP har röstat ner förslag de rimligen själv borde ha lagt, endast därför att det varit fel logga på motionerna. Det är skamligt.
    För min del kan jag förtydliga att det aldrig handlade om att jag inte står på listan pga av förtroendebrist. Jag kandiderade aldrig eftersom….ja, ni vet, fel sida. För mig är miljön nämligen viktigare än makten.
    Alla miljövänner, välkomna till Alliansen! Ni blir väl emottagna och respekterade.

  7. Andreas, det verkar som du inte har förstått grunden för att mp inte har förtroende för Ardavast. Skälet är just att vi och många andra uppfattat att han inte har samma grundläggande ideologiska kompass som partiet.

    Självfallet är det trist att de lämnar. Vi hade naturligtvis hellre sett att Ardavast delat våra värderingar och att resten hade velat vara med och bygga vårt parti. Men det har inte den betydelse som trumpetats ut i media. Det är inget ”svek mot Wetterstrand”, inte ”de första av många miljöpartister som lämnar” o s v. Det är i ljuset av det du ska se min kommentar att det inte är någon förlust.

    Slutligen påminner jag Annika om att vi på årsmötet också tog ställning till en alternativ lista men henne som nummer ett. Är inte det att kandidera?! (Jag skrattar högt!:-))

  8. spennare@hotmail.com

    Jaha Elisabeth! Dina lögner äro pinsamma.

    /Annan avhoppare som inte tillhör någonting och kan ta och läcka närsomhelst.

  9. Marie, kan du vara lite tydligare i din kritik? Vad av det jag skriver påstår du är lögn?

    /en som är lugn och trygg och inte rädd för någon som helst läcka

Kommentera

