Mors dag som personer blir förbjuda att uppleva

För lite mer än en vecka sen var det mors dag, det är en dag man ska rikta till tacksam till sin mamma, jag gjorde med att ge min blommor. Men det finns dem som inte nånsin får ha chansen att uppleva denna tacksamhet, då pratar jag inte de om som inte kan biologiska barn, för även om jag riktar en tanke till dem också, finns adoptioner som alternativ. Det finns dock en grupp som inte har det som val ens, det är transpersoner och intersexuella, personer som av någon anledning byt kön för att de inte känner sig hemma i det kön de fick eller blev stämplade med vid födelsen. När man byter kön, från man till kvinna, så blir man också tvångssteriliserad, allt enligt en lag från 1944. Man fråntas alltså rätten till att skaffa barn, uppleva känslan av detta. Ja, staten Sverige tvångssteriliserad människor, de nedgraderas därmed sitt människovärde.

Jag blir mycket illa berörd, min gode vän har råkat för precis detta. Jag känner en sorg i hjärtat, bara för att jag har haft turen att födas in i rätt kön har jag mer rätt till barn än min vän, vad ligger logiken där? Hon som har en mycket mer längtan till att skaffa barn än vad jag har, har förlorat den rätten. Med dem ord som hon uttrycker i sitt inlägg, att detta bara är så för att det handlar om att ”hålla rent i den svenska genpolen”, det gör att Sverige fortfarande har kvar rasistiska tendenser som kan dras till vad vi brukar kalla andra länders grovheter, ”hederskultur”.

Andra som skriver om detta
Victor Zetterman, Per Pettersson

Andra som bloggar om mors dag, tvångssterilisering, hederskultur, omänskligt

3 svar till “Mors dag som personer blir förbjuda att uppleva

  1. Pingback: Vi får inte vara ett normalt par | Jens O.

  2. Pingback: Samhället sviker « MyFutureFeatures

  3. Pingback: Svenskt hederskultur « Andreas Froby – kandidat till kommunfullmäktige i Botkyrka

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.